VISUEL ARTIST
ANNE GRARUP


  • cv
  • news
  • statement
  • exhibitions
  • contact
  • landscape paintings
  • roots-woodcut
  • lake-woodcut
  • color paintings

artist statement





I am a graphic artist working with woodcuts and paintings.


The focal point of my work is a study of the nature that we are so dependent on, both as it is and in the context of human influences, such as pollution and our need for materials and food.


One project has been a study of the tree's cycle in different stages. Both as a process where the wood grows and the material is formed, but also decay, destruction and the breakdown of the organic material.

Studies of bark structures, rhythm, repetition or refractions. Other studies have been withered and dead organic material such as leaves, reeds and flowers.

Withered reeds by the lake shore, which together form formations, rhythm and patterns because they interact with the water's impact on them.


I have collected the roots from various plants. The root is interesting to study because it is hidden and has a different aesthetic than the plant above ground.

The root symbolizes the beginning of all organic life. Other works symbolize our and nature's fragility and transience - what is created, changed and disappears.


My current and future project is about the anthropoce age. The motifs are nature in the context of plastic pollution and man-made landscapes such as a Russian mine that appears as an abandoned crater.

In contrast to the natural shorter decomposition processes, the human-made pollution is in the perspective of eternity.


I use the photograph as a sketching tool, after which I edit my motifs on the computer, where elements are selected or added. I work with the composition, changing and simplifying the color. The background is removed and the elements are left undisturbed.

Through the woodcut, I can work with several plates - change colors - work in layers - and repeat the print in long paper strips. I investigate the motif by putting different wooden boards together, so that new, unknown motifs emerge.



Artist statement_ Dansk





Jeg er billedkunstner og grafiker, og arbejder med maleri, tegning og grafik- træsnit.


Omdrejningspunktet for mit arbejde er et studie af den natur som vi er så afhængige af, både som den er, og i kontekst med menneskelige påvirkninger, som forurening og vores behov for råvarer.



Et projekt har været en undersøgelse af træets cyklus i forskellige stadier. Både som en proces hvor træet vokser og materialet dannes, men også forrådenelse, destruktion og nedbrydelsen af det organiske materiale. Studier af barkens strukturer, rytme, gentagelse eller brydninger. Andre studier har været visnet og dødt organisk materiale som blade, siv og blomster. Visne siv ved søbredden, der tilsammen danner formationer, rytme og mønstre, fordi de er i samspil med vandets slag mod dem.



Jeg har indsamlet forskellige planters rødder. Roden er interessant at studere, fordi den er skjult, og har en anden æstetik end planten over jorden. Roden symboliserer begyndelse på alt organisk liv. Jeg arbejder både med motiver i mikro og makro niveau. Hele landskabers forfald og opløsning gengives. Men også menneskeskabte ting som er efterladt i naturen og som langsomt nedbrydes .

Værkerne symboliserer vores og naturens skrøbelighed og forgængelighed - det der skabes, forandres og forsvinder.


Mit nuværende og fremadrettedeprojekt handler om den antropocæne tidsalder, og jeg arbejder med malerier og træsnit. Motiverne er naturen i konteksten med plastforurening og menneskeskabte landskaber som f.eks. en russiske mine, der fremstår som et forladt krater.


I modsætning til de naturlige kortere nedbrydnings processer, er den menneskeskabe forurening i et evigheds perspektiv.


Jeg bruger fotografiet som skitserings redskab, hvorefter jeg redigerer mine motiver på computer, hvor elementer bliver fravalgt eller tilvalgt. Jeg arbejder med kompositionen, ændrer og forenkler farven. Baggrunden bliver fjernet og får elementerne til at stå uforstyrrede. Igennem træsnittet kan jeg arbejde med flere plader- ændre farver- arbejde i lag- og gentage trykket i lange papirbaner. Jeg undersøger motivet ved at sætte forskellige træplader sammen, således at der opstår nye ukendte motiver.